Ikke skyld på været!

Nyheter

Ikke skyld på været!

Ja visst, regner det mye i Bergen og det er mange bakker, men dette er ingen unnskyldning for å la sykkelen stå. Det finnes mange byer i verden hvor det både regner og blåser – folk sykler likevel!

En av verdens største sykkelentusiaster er Mikael Colville-Andersen. Dansk-kanadieren bor i i København og driver Copenhagenize Design Company, som inspirerer og tilrettelegger for syklister over hele verden. Meldingen hans til Bergen er krystallklar: – Topografi og vær er irrelevant! Alt handler om planlegging og tilrettelegging. Gir vi sykkelen fortrinn i trafikken, sykler flere. Det handler om politisk vilje, og det handler om å kvitte seg med amerikansk planleggingstradisjon, som legger til rette for bilen og ikke for menneskene.

Oslo, San Fransico og Vancouver
Vel, så enkelt og så vanskelig. Colville-Andersens tese er altså at dersom det å sykle gjøres attraktivt, velger flere sykkelen fordi det er raskest og enklest. Det aller viktigste er å få sammenhengende sykkelveier som er skjermet for biler – og for gående. Hvilke byer kan så Bergen la seg inspirere av? – Tre byer som utvikler seg som sykkelbyer raskt, er Oslo, San Fransisco og Vancouver. Alle disse byene har interessant topografi, og i Vancouver på den kanadiske vestkysten regner det mye. Jeg mener at topografi og vær er irrerelevant for planlegging av sykkel-infrastruktur. Alle disse byene satser på sykkelen. I tillegg trekker Colville-Andersen fram Aarhus i Danmark, den japanske hovedstaden Tokyo og spanske Barcelona. Tre veldig forskjellige byer både i størrelse, klima og beliggenhet. Colville- Andersen kan fortelle at i Danmarks nest største by sykler 18 prosent av innbyggerne daglig. I megabyen Tokyo med alle sine åser sykler 15 prosent hver eneste dag. Barcelona lar seg heller ikke stoppe av de mange åsene rundt byen, og investerer kraftig i infrastruktur for sykler.

Planlegging for menneskene
Bergen er regnet for å være den 25. beste byen i Norge å sykle i. Det synes å være gode muligheter for byen å klatre på denne listen, for å si det forsiktig. Nøkkelordet er tilrettelegging og atter tilrettelegging. Det er nok av byer å la seg inspirere av, nok av byer som satser på sykkelen. Hvilke byer er så de beste? – Av større byer: helt klart København. Amsterdam er også en fantastisk sykkelby, men så ulik andre byer at det er umulig å gjøre det samme. København derimot ligner på veldig mange andre byer både i sentrum og utenfor. Av mindre byer vil jeg nevne Utrecht og Eindhoven i Nederland og Odense i Danmark. Hva de har felles? Infrastruktur. Disse byene har skjønt det. Alt kan planlegges, sier Colville-Andersen. – Alt – bortsett fra den politiske viljen.

– I over 7000 år har mennesket drevet med byplanlegging. Bergen ble grunnlagt der Bergen, ligger fordi det var smart å legge en landsby akkurat der. Planlegging og strategi var på plass helt fra starten av. Nå handler det om hvordan man best mulig kan minske de skadene som over seksti år med bilplanlegging har påført byen. Nå må mennesket igjen få sin fortjente plass, ikke bilen.